Etwinning The travel to Little princes Planets
Το πρόγραμμα διεξήχθη κατά το σχολικό έτος 2016-2017, στο πλαίσιο του μαθήματος Νεοελληνική Γλώσσα Β΄ Γυμνασίου, με συμμετέχοντες όλους τους μαθητές της Β΄ τάξης του 1ου Γυμνασίου Μαρκοπούλου.
Ο μικρός πρίγκιπας είναι ένα βιβλίο παγκοσμίου εμβέλειας για τα μηνύματα που προσφέρει και, δικαίως, ένα από τα πιο γνωστά απόσπασματά του βρίσκεται στα διδακτικά εγχειρίδια της Νεοελληνικής Γλώσσας και Γραμματείας.
Με την επιλογή του έργου αυτού συνδυάστηκε η επιλογή και ανάγνωση ενός ολόκληρου λογοτεχνικού έργου -που εντάσσεται πλέον στους διδακτικούς στόχους της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας- με τους στόχους ενός προγράμματος eTwinning, το οποίο προσφέρει μια ξεχωριστή διάσταση επικοινωνίας των μαθητών με μαθητές από άλλες χώρες και ανταλλαγής δράσεων και απόψεων σχετικά με το ίδιο θέμα.
Με την επιλογή του έργου αυτού συνδυάστηκε η επιλογή και ανάγνωση ενός ολόκληρου λογοτεχνικού έργου -που εντάσσεται πλέον στους διδακτικούς στόχους της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας- με τους στόχους ενός προγράμματος eTwinning, το οποίο προσφέρει μια ξεχωριστή διάσταση επικοινωνίας των μαθητών με μαθητές από άλλες χώρες και ανταλλαγής δράσεων και απόψεων σχετικά με το ίδιο θέμα.
Καθώς "ο μικρός πρίγκιπας" κρύβει τα νοήματά του πίσω από την αλληγορία, με την οποία οι μαθητές δεν ήταν εξοικειωμένοι και, επειδή πολλοί από αυτούς είχαν αρνητική διάθεση, θεωρώντας το βιβλίο δύσκολο, προηγήθηκε μια μακρά περίοδος "προετοιμασίας" των μαθητών, μέσω βιωματικών ασκήσεων στα σχήματα λόγου και, ιδιαίτερα, την αλληγορία, με αφορμή το θέμα του βιβλίου.
Άξονες εργασίας:
α) δημιουργική γραφή- λογοτεχνικό εργαστήρι
β) δημιουργική έκφραση: χειροτεχνίες (τριανταφυλλόκηπος), ζωγραφιές, επιτραπέζιο παιχνίδι σχετικά με το έργο
γ) επικοινωνία με τα 2 σχολεία της Ουκρανίας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: συνάντηση-γνωριμία μέσω skype και ανάρτηση βίντεο με ευχές και χριστουγεννιάτικα κάλαντα στην πλατφόρμα του eTwinning
δ) ανάγνωση του βιβλίου στην τάξη ανά κεφάλαιο: στην αρχή δόθηκε έμφαση στην αφηγηματική τεχνική του κειμένου και, συγκεκριμένα στον τύπο του αφηγητή, πράγμα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση του νοήματος. Στην πορεία φάνηκε ότι οι μαθητές κατάλαβαν ευκολότερα τις αλληγορίες του κειμένου και η εμπειρία τους από τη δημιουργική γραφή και τις παράλληλες δραστηριότητες του προγράμματος τους οδήγησε στο να εμπλακούν συναισθηματικά με τον αφηγητή και, κυρίως, το μικρό πρίγκιπα.
Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας που ακολουθήθηκε στη φάση του λογοτεχνικού εργαστηρίου:
Άξονες εργασίας:
α) δημιουργική γραφή- λογοτεχνικό εργαστήρι
β) δημιουργική έκφραση: χειροτεχνίες (τριανταφυλλόκηπος), ζωγραφιές, επιτραπέζιο παιχνίδι σχετικά με το έργο
γ) επικοινωνία με τα 2 σχολεία της Ουκρανίας που συμμετείχαν στο πρόγραμμα: συνάντηση-γνωριμία μέσω skype και ανάρτηση βίντεο με ευχές και χριστουγεννιάτικα κάλαντα στην πλατφόρμα του eTwinning
δ) ανάγνωση του βιβλίου στην τάξη ανά κεφάλαιο: στην αρχή δόθηκε έμφαση στην αφηγηματική τεχνική του κειμένου και, συγκεκριμένα στον τύπο του αφηγητή, πράγμα που έπαιξε καθοριστικό ρόλο στην κατανόηση του νοήματος. Στην πορεία φάνηκε ότι οι μαθητές κατάλαβαν ευκολότερα τις αλληγορίες του κειμένου και η εμπειρία τους από τη δημιουργική γραφή και τις παράλληλες δραστηριότητες του προγράμματος τους οδήγησε στο να εμπλακούν συναισθηματικά με τον αφηγητή και, κυρίως, το μικρό πρίγκιπα.
Ακολουθεί αναλυτική περιγραφή της διαδικασίας που ακολουθήθηκε στη φάση του λογοτεχνικού εργαστηρίου:
1ο βήμα: Πραγματοποιήθηκε καταιγισμός ιδεών με θέμα "πλανήτης γη"
2ο βήμα: Στη συνέχεια οι μαθητές έγραψαν τις σκέψεις τους συνδυάζοντας τις λέξεις που προέκυψαν από τον καταιγισμό:
"Οι άνθρωποι παίζουν μεγάλο ρόλο στη βελτίωση και ανάπτυξη της Γης. Μπορεί να έχουν περάσει γενιές, αλλά κάθε γενιά έχει να μας προσφέρει κάτι και σε αυτές χρωστούμε το ότι είμαστε εδώ τώρα. Η τεχνολογία, από τότε που δημιουργήθηκε έχει αλλάξει πολύ. Το πιο κακό είναι ότι η φιλία και η ειρήνη δεν υπάρχουν πια σε μερικές χώρες, εκεί κυριαρχεί το μίσος, η κακία, ο πόλεμος και η εκδίκηση"
"Στη γη υπάρχουν πάρα πολλοί άνθρωποι, οπότε υπάρχει οικογένεια και συνέχιση της ζωής. Μα για να μπορούν να υπάρχουν όλα αυτά μαζί, πρέπει να υπάρχει ειρήνη, φιλία, ισότητα, κ.ά. Για παράδειγμα, για να αγωνιστούν άνθρωποι ως ομάδα μαζί, θα πρέπει να έχουν γενικότερα καλές σχέσεις μεταξύ τους, να νιώθουν την ομαδικότητα, τη συνεργασία, τη φιλία και την ειρήνη. Με λίγα λόγια, η ζωή στον πλανήτη είναι ένας αγώνας.
(από τη μαθήτρια Μαργαρίτα Αναστασοπούλου)
Τρίτο βήμα: Κατόπιν οι μαθητές επέλεξαν ως πιο σημαντική τη λέξη "άνθρωπος" και ακολούθησε ένας δεύτερος καταιγισμός ιδεών με θέμα "άνθρωπος στον πλανήτη γη" και ένας τρίτος με θέμα "άνθρωπος με άνθρωπο στον πλανήτη γη".
Τέταρτο βήμα: Από τον τελευταίο καταιγισμό οι μαθητές επέλεξαν τις πιο σημαντικές κατά την κρίση τους λέξεις που ήταν "ζωή, οικογένεια, δεσμός, κοινωνία, φιλία".
Πέμπτο βήμα: Ξεκίνησαν να δημιουργούν τις δικές τους παρομοιώσεις για κάθε μια από τις λέξεις αυτές. Ακολουθούν μερικές από τις πρώτες παρομοιώσεις τους:
Μια οικογένεια είναι σαν…
...αγέλη
... γροθιά
...δέντρο
...στρατός
... ήλιος
Η ζωή είναι σαν…
...το τρένο του λούνα πάρκ
...ένα βιβλίο
...ένα ποτάμι
...μια μπάλα που γυρίζει
...το νερό και το χώμα
... ένα παιχνίδι
Μια κοινωνία είναι σαν…
...ένας γαλαξίας με πολλούς πλανήτες
...μια ήπειρος ανεξερεύνητη
...μια ζούγκλα
... ένας φοίνικας με καρπούς
...ένα λουλούδι πολύχρωμο
Ένας δεσμός μοιάζει…
...με μια γέφυρα
...ασπρόμαυρη ταινία
...μαγνήτης
...δυο κομήτες που συγκρούονται
Η φιλία είναι σαν...
...ένα φυτό που ανθίζει
... ένας τροχός που γυρίζει
Έκτο βήμα: Σε επόμενη φάση προσπάθησαν εμπλουτίσουν τις παρομοιώσεις τους συμπληρώνοντάς τες.
Ιδού το αποτέλεσμα:
Ο τσακωμός με το φίλο μου είναι σαν το κύμα που σκάει άγρια στο βράχο.
Η φιλία στηρίζει έναν άνθρωπο, όπως τα θεμέλια στηρίζουν ένα σπίτι.
Η φιλία μοιάζει με μια θάλασσα: άλλοτε είναι ήρεμη κι άλλοτε ταραγμένη.
Όπως το δέντρο χρειάζεται τις ρίζες του, έτσι κι εμείς χρειαζόμαστε την εμπιστοσύνη του φίλου μας
Όπως το δέντρο στηρίζεται στις ρίζες του για να μην πέσει, έτσι κι εγώ στηρίζομαι στο φίλο μου
Έβδομο βήμα: Αφού ένιωσαν ότι δεν μπορούσαν να συμπληρώσουν κάτι άλλο, για κάθε μια από τις 5 λέξεις για τις οποίες είχαν σχηματίσει παρομοιώσεις επέλεξαν μια αντίστοιχη λέξη-κλειδί ως εξής:
Οικογένεια: κύκλος
Ζωή: βιβλίο
Κοινωνία: γαλαξίας
Δεσμός: γέφυρα
Φιλία: ρίζες του δέντρου
Όγδοο βήμα: Από αυτό το σημείο ξεκίνησε η προσπάθειά τους να δημιουργήσουν τις δικές τους αλληγορίες, προσπαθώντας αρχικά να φτιάξουν προτάσεις με τις πέντε βασικές λέξεις, τις οποίες στη συνέχεια αντικαθιστούσαν με τις λέξεις-κλειδιά. Χρειάστηκε να προσπαθήσουν ξανά και ξανά ώστε να καταλάβουν ότι η αλληγορία δεν είναι απλώς η αντικατάσταση μιας λέξης σε μια πρόταση κι ότι χρειάζονταν κι άλλες αλλαγές προκειμένου να είναι νοηματικά ορθό και λογοτεχνικά άρτιο το αποτέλεσμα. Μερικές από τις αλληγορίες τους ήταν:
Οικογένεια (κύκλος)
Στον κύκλο μας είμαστε όλοι ενωμένοι.
Στο δικό μου κύκλο υπάρχουν προβλήματα.
Στον κύκλο μου με αγαπούν όλοι.
Στον κύκλο μου είμαστε όλοι ενωμένοι.
Στον κύκλο μας υπάρχουν πέντε σημεία.
Στο κέντρο του κύκλου μου υπάρχει η αγάπη
Ζωή (βιβλίο)
Το βιβλίο μου είναι βαρετό γιατί δε βγάζω νόημα στις σελίδες του.
Το βιβλίο μου είναι ωραίο γιατί έχει περιπέτεια.
Σε κάθε βιβλίο υπάρχουν πολλές σελίδες, όμως τις διαβάζουμε μια μια.
Μένουν ακόμα πολλές σελίδες για να τελειώσει το βιβλίο μου.
Ξεψύχησε ευτυχισμένος, έχοντας γεμίσει το βιβλίο του με εμπειρίες και αναμνήσεις.
Κοινωνία (γαλαξίας)
Όλοι οι πλανήτες ανήκουμε σε ένα γαλαξία.
Μέσα σε ένα γαλαξία υπάρχουν πολλοί πλανήτες που ενώνονται με μια γέφυρα.
Όλοι οι πλανήτες ανήκουμε στον ίδιο γαλαξία.
Κάθε πλανήτης είναι ένας μικρός γαλαξίας.
Όλοι οι πλανήτες είναι σημαντικοί για την ισορροπία του γαλαξία
Ένας γαλαξίας δημιουργείται από αμέτρητους σημαντικούς πλανήτες.
Δεσμός (γέφυρα)
Αν σπάσει μια γέφυρα δύσκολα ξαναφτιάχνει
Φιλία (ρίζες δέντρου)
Αν οι ρίζες δεν είναι δυνατές, τότε το δέντρο καταρρέει.
Το βίντεο που ακολουθεί αποτελεί συνοπτική παρουσίαση του προγράμματος στη γιορτή λήξης του σχολείου στις 9 Ιουνίου 2017:
https://drive.google.com/file/d/0B0mB9t2sSmbEbTVTRmFKclpiMXM/view?usp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=4S3lT-87puo&feature=youtu.be
https://twinspace.etwinning.net/23146/materials/videos
https://drive.google.com/file/d/0B0mB9t2sSmbEbTVTRmFKclpiMXM/view?usp=sharing
https://www.youtube.com/watch?v=4S3lT-87puo&feature=youtu.be
https://twinspace.etwinning.net/23146/materials/videos
Συμμετείχαν: Σταθουλοπούλου Στέλλα, φιλόλογος, Κωστοπούλου Ευαγγελία, φιλόλογος αγγλικής